12. septembrī pie Torņakalna stacijas norisinājās pasākums “Mitrāja stāsti”, kas bija daļa no starptautiskā jaunā teātra festivāla Homo Novus. Pasākuma mērķis bija pievērst uzmanību Torņakalna mitrājam, unikālai un bioloģiski daudzveidīgai teritorijai Latvijas Universitātes Akadēmiskā centra tuvumā, un rosināt sarunu par dabas aizsardzības un pilsētas attīstības līdzāspastāvēšanu. Ikviens tika aicināts dalīties ar savu skatījumu uz mitrāju caur personisku stāstu, zināšanām, māksliniecisku darbu vai jebkuru citu izteiksmes formu.
Lai fiksētu šīs vietas nozīmi, ikviens aizvien ir aicināts iesūtīt savu stāstu, atmiņas vai pārdomas par Torņakalna mitrāju, rakstot uz e-pastu karina.jeskina@lu.lv
Mitrāja malā
Linda Mence
Ziemā mazdārziņu būdiņās patveras no cilvēku vidus izraidītie. Viņiem nav dārzu, kas attaisnotu viņu klātbūtni neapsildītajās mājiņās, bet sīksti kā suņuburkšķi viņi glabā dzīvību ziemas salā starp kapļiem un darba cimdiem, grābekļiem un lāpstām. Reizēm izceļas ugunsgrēks. Sadeg paši un sadedzina cimdus un koka rokturus, paliek tikai metāls.
Es vienreiz redzēju, kā no mitrāja kūp dūmi. Divi vīrieši tur dedzināja vadus, lai pēcāk metāllūžņos nodotu vērtīgo metāla stiepli.
Agrāk tur bija mazdārziņi, bet teritorija atsvabinājās no lietderības un kļuva neapsaimniekojama. Neviens vairs nesēj, vairs nenovāc ražu. Kapļi un darba cimdi, grābekļi un lāpstas kļuvuši par daļu no gultnes.
Mitrāja malā es pirmoreiz redzēju mizložņu, sīko, pacietīgo kāpēju, kurš sāk teju no pakājes. Es bieži tur gāju un stāvēju mitrāja malā, mans dēls tolaik bija pavisam mazs, viņš gulēja somā pie manām krūtīm, un mēs viens otru sildījām. Es ilgi stāvēju un skatījos uz laučiem, ūdensvistiņām un maziem, lunkaniem bebriem līdzīgiem dzīvniekiem, kuri peldēja, galvu izslējuši virs ūdens. Tālumā uz nokaltuša koka piezemējās zivju gārnis.
Pilsētas mazdārziņi ir izzūdoša vide, kas glabā priekšstatus par tuvību ar zemi, rūpēm un godīgi pelnītu algu, darba tikumu, kas ik kustībai iedveš jēgu, vienojot strādātāju ar darba procesu un tā augļiem.
Es zināju, ka lielāko daļu mitrāja es nevaru pārskatīt. Pēc tam, kad biju novērojusi divus vīriešus ejam pa taciņu uz mitrāja vidu, es zināju, ka varu pieiet tuvāk vietai, kur dzīvo gārnis, bet man bija bail. Mitrājā nav koka laipu, nav pieredzes vai stāsta, kas man vēstītu, kā tādā vietā uzvesties, ko es varētu tur sastapt. Purvā ir akacis, no kura klausās cūkausītis, mežā ir vilks un lācis, bet kas ir mitrājā?
Es zinu, ka mitrājs radies nesen, ka to vairāk saista ar kā senāka izzušanu, nekā ar kā jauna rašanos, tomēr es to iepazinu kā dzīvīgu patvērumu, kurā man liegta ieeja – cik labi, cik labi, ka es nespēju ieiet mitrājā. Tas nozīmē, ka to nevar arī citi. Vismaz ne tie, kas baidās no vietām, kurām nav stāstu.
Mitrājā ir klusi, klusāk, nekā citviet pilsētā. To apjož dzelzceļa un tramvaja sliedes un ceļš, pa kuru brauc smagie, bet tomēr mitrājs izplata klusumu, it kā neielaizdams cilvēku ne vien ūdeņainajā zemē, bet arī gaisā, kas pārnēsā skaņu. Es atceros, kad mitrājā kurkstēja vardes. Es atceros lauču spalgo čivināšanu un mizložņas skrapstināšanos senā bērza mizā. Neviens no viņiem nevar pastāstīt ko tādu, ko iespējams pārvērst rakstībā.
Mazdārziņš var paēdināt ģimeni. Mitrājā rūsē kapļi, lāpstas un grābekļi, darba cimdi pieplok satrunējušai koksnei, mitrājs nepazīst rokas. Mazdārziņa augļi un dārzeņi, iekoptās dobes un puķes plaukst dārznieces pieticīgā lepnumā par dabas likumiem paklausīgu darbu. Mitrājā nevienam nav ar ko lepoties. Vai laucis spalgi čivina, lepodamies ar balsi? Vai gārnis slejas izkaltušā koka galotnē, lepodamies ar drosmi? Mitrājs nepazīst cilvēcību, cik labi, cik labi, ka mitrājam nav stāsta un vienīgā taka, kas ved tā dzīlēs, pieder no cilvēku vidus izraidītajiem
Staburaga neglītais brālis
Karīna Ješkina
Mana saikne ar Torņakalna mitrāju veidojusies, pateicoties studijām ēkā mitrāja pretējā pusē. Līdzīgi kā pētnieki aizvien biežāk cenšas apzināties savus ierobežojumus un aizspriedumus attiecībā pret tēmu, kuru tie pēta, tā arī es centīšos neslēpt, ka pirms vairākiem gadiem nejauši sadzirdētās vardes, laikā, kad aizvien biežāk tiek piefiksēti lokāli varžu pazušanas, izmiršanas gadījumi, lika man apstāties. Atrašanās teju Rīgas centrā ar skaņām, kas drīzāk varētu nākt no pamesta muižas dīķa, nevis no mitrāja pie Torņakalna stacijas, šķita savdabīga, harizmātiska parādība un viennozīmīgi veicināja manu vēlmi iet pa šo taku gar mitrāju biežāk. Tālāk sekojošās ēdienreižu pauzes pie mitrāja un putnu un visa cita vērošana manī ir tikai attīstījusi vēlmi ne tikai būt šeit biežāk, bet arī to, lai šī vieta kāda formā turpinātu pastāvēt.
Sekojot līdzi LU Akadēmiskā centra attīstības plāniem, ir skaidri nojaušams, ka dabas oāze šeit nepastāvēs ilgu laiku, tāpēc pērngad radās ideja piešķirt mitrājam nosaukumu, jo mēdz teikt, ka ir grūtāk iznīcināt to, kam ir vārds. Diemžēl mūsdienās aizvien biežāk pieredzam to, ka ar vārdu nepietiek, lai apturētu traģiskus procesus. Neskatoties uz to, pagājušā gada 7. jūnijā savu dzimšanas dienu kopā ar citiem mitrāja draugiem svinēju šeit. Sliežu malā pie takas uzstādījām arī uzrakstu Torņakalna mitrājs. Uzraksta izgatavošana, diemžēl jau kādu laiku pēc darba pabeigšana, man iemācīja to, ka vārdā Torņakalns pa vidu ir burts “a”, taču tā kā pērn uzstādītā zīme šobrīd vairs nav atrodama, to varētu uztvert kā iespēju izgatavot vēl vienu un šoreiz gramatiski pareizu.
Vēlme veidot pasākumu par mitrāju, kurā izteiktos dažādu sabiedrības grupu pārstāvji, kuriem ir kas sakāms par šo tēmu vai konkrēto vietu radās manai kolēģei Krīstīnei Ketrinai Putniņai, ieminoties, ka šo sarunu varētu īstenot LU kopienas dārza simpozija ietvaros. Diemžēl atbalstu šāda veida sarunas īstenošanai neguvām, tāpēc meklējām citas iespējas, un, kā redzam, ar trešo reizi pasākumu ir izdevies īstenot.
Bet – kāpēc par šādu vietu būtu nepieciešams runāt? Apzinoties dominējošos dabas skaistuma ideālus Latvijā, šī vieta drīzāk tiktu raksturota kā džungļi, miskaste, perēklis vai uzgaidāmā telpa pirms būvniecības kaut kad nākotnē, tomēr, vai jau šobrīd šī vieta kaut ko nenozīmē? Neskatoties uz to, ka vietas bioloģiskā nozīme ir fiksēta, teritorijas izskats, lokācija, un izcelsme drīzāk liek no tās izvairīties tiem, kuri ikdienā strādā ar dabas aizsardzības jautājumiem. Protams, šīs teritorijas noskaņa krietni atšķiras no veca meža vai upes malas, tomēr tā ir atklātāka, atgādinot par to, ka aizsargājamās teritorijas krietni vairāk līdzinās dārzam, nevis neskartībai. Tāpat ir jāpiemin arī vietas vēsture ar vēl salīdzinoši nesen tajā pastāvošajiem mazdārziņiem, kuru klātbūtne mitrājā ir nojaušama aizvien. Mazdārziņiem, kas daudzu gadu garumā jau īstenoja un pieredzēja visus urbānās dārzkopības labumus. Tāpat vietu ir nācies pamanīt arī blakus esošajiem uzņēmējiem, kuru darbību ietekmējis ūdens līmenis mitrājā.
Kopumā, mitrāja harizma vai tā nevēlamība ir tikusi pamanīta. Domājot par Akadēmiskā centra nākotnes plāniem un iecerēm, kā arī sekojot līdzi ūdeņu pārvaldības projektiem pilsētās, rodas jautājums, vai šo nekontrolēto, mazliet bīstamo un saistošo vietu būtu iespējams integrēt attīstības plānos kā teritoriju, kas būtu daļa no hidroloģiskās sistēmas, iespējams, neierastā, nemodernā veidā?
Pirms citu pasākuma dalībnieku uzklausīšana, vēlos nolasīt nelielu citātu no ekonomikas filozofa Mišela Bī esejas “Trešās vietas” (publicēta Satori), kuru varētu saukt par manu vēlējumu teritorijas nākotnei:
"Sauciens pēc pabeigtības
Kaut kas, pilnībā izplānots, neatstāj daudz telpas iztēlei. Bērni parasti saplēš šādi veidotas spēles, lai izdomātu tās no jauna. Neizmantotas telpas mazliet līdzinās šīm salauztajām spēlēm un bieži kļūst par unikālu rotaļu laukumu. To greizais stāvoklis uzjunda iztēli, saucot pēc pabeigtības. Šo novārtā pamesto teritoriju pievilcība rosina daudz spontānāku līdzdalību nekā klasiskie urbānās atjaunotnes līdzdalības procesi. Saglabāt nenoteiktību šajā vidē pēc pirmajiem spontānās pārveides aktiem nozīmē paturēt to atvērtu vēl citiem jauniem pārveides aktiem. Tas nozīmē pieņemt, ka ikvienam pārveides procesam neizbēgami būs blaknes, bet tā vietā, lai mēģinātu blaknes novērst, padarīt tās par pārveides procesa mērķi. Tādējādi projektu par veiksmīgu nepadara tā panāktais, bet gan tas, ko tas nepanāk, cik daudz telpas tas atstāj negaidītiem risinājumiem un citiem dalībniekiem."
Melnais erickiņš Torņakalna mitrājā un pasaulē
Katrīna Tračuma
Man ir glezna.
Glezna, kuru var ieraudzīt tikai šodien, šeit, tiem, kas sapulcējušies Torņakalna mitrājā. Tā ir daļa no pētnieciskā darba kuru veicu 2018. gadā Ring (īru valodā: An Rinn, tā oficiālais nosaukums) - tā ir draudze īru valodā runājošajā - tā saucamā - Gaeltacht apgabalā Voterfordas grāfistē Īrijā. Tā atrodas pussalā aptuveni 11 kilometrus uz dienvidiem no Dungarvanas, kas ir piekrastes pilsēta un osta. Galvenā apdzīvotā vieta ir Ring vai Ringville ciems, kas atrodas Ballynagaul pilsētas teritorijā. Uz šīs gleznas ir attēlots putns Melnais erickiņš, zinātniski Phoenicurus ochruros (angliski black redstart). Tas ir maza auguma mušķērāju dzimtas dziedātājputns, čakstīšu apakšdzimtā (ja tas jums kaut ko izsaka).
Glezna ir pārsvarā zaļa, un attēlotais putns ir pārstāvēts tuvu tā reālajam izmēram. Melnais erickiņš ligzdo Eiropā (no Īrijas, Lielbritānijas un Skandināvijas dienvidiem līdz Vidusjūrai un Maskavai Krievijā), Ziemeļāfrikā (Marokā un Alžīrijā), Tuvo Austrumu ziemeļos, Kaukāzā, Centrālāzijā, Mongolijā, Himalajos un Ķīnas austrumdaļā. Eiropas ligzdotāji ziemo Rietumeiropā un Vidusjūras reģionā, Ziemeļāfriku ieskaitot. Ziemošanas teritorijas aptver arī Tuvos Austrumus līdz Indijas okeānam, Āfrikas austrumus un Dienvidāziju. Rietumeiropas, Dienvideiropas un Ziemeļāfrikas populācijas ir nometnieki. Latvijā tas ir diezgan parasts ligzdotājs, kas sastopams pilsētās un citās apdzīvotās vietās. Ir bijuši vairāk kā desmit novērojumi arī ziemas mēnešos. Latvijā sastopama Eiropas pasuga Phoenicurus ochruros gibraltariensis. Vietējā putnu faunā melnais erickiņš ir samērā nesens ienācējs - tas te ligzdo mazāk nekā 100 gadus. Sākotnēji ir apdzīvojis tikai kalnu apvidus un citas klinšainas vietas - pēc tam pielāgojies dzīvei mūra ēkās, kā arī ligzdošanai izmantojot industriālās ēkas, piemēram, rūpnīcas, dzelzceļa stacijas, daudzstāvu ēkas un arī cita veida ēkas un būves. Sācis strauju izplatību arī lauku ainavā - viensētās vai saimnieciskās ēkās. Atkarībā no ligzdošanas areāla atrašanās vietas, melnie erickiņi var būt nometnieki, daļēji migrējoši vai pilnībā migrējoši. Galvenokārt barojas ar kukaiņiem un to kāpuriem, kā arī ar citiem bezmugurkaulniekiem (sliekām, zirnekļiem, gliemežiem). Jūras tuvumā dzīvojošas populācijas barojas arī ar sīkiem vēžveidīgajiem. Vasaras beigās un rudenī barojas arī ar sēklām, ogām un augļiem. Melnais erickiņš parasti barojas, atrodoties uz zemes, reizēm ar knābi ierokas mīkstā augsnē, meklējot kāpurus. Mēdz arī sēdēt koka zarā un vērot apkārtni, ķerot garām lidojošus kukaiņus vai nolaižoties uz zemes, lai uzknābtu pamanītu kukaini. Reizēm uzlasa kukaiņus no augiem.
Eiropā ligzdošanas sezona ilgst no aprīļa vidus līdz jūlija sākumam. Melnie erickiņi veido monogāmus pārus, bet retos gadījumos tēviņam ir divas mātītes. Ligzdošanas laikā ir teritoriāli, un tēviņš agresīvi apsargā savu mātīti no citiem tēviņiem. Ligzdo klinšu iedobēs, alās, uz dzegām zem klinšu pārkarēm, ēku un būvju konstrukcijās, 3—50 m augstumā no zemes. Mātīte būvē vaļīgu ligzdu, izmantojot sausu zāli, lapas un sūnas. No iekšpuses tā izklāta ar dzīvnieku vilnu un spalvām. Ligzda parasti atrodas kādas ūdenstilpes tuvumā. Dējumā ir 4—6 baltas olas. Inkubācijas periods ilgst apmēram 13 dienas, perē tikai mātīte. Par mazuļiem rūpējas abi vecāki. Izšķiļoties mazuļiem uz galvas un muguras ir reti augošas, tumši pelēkas dūnas. Jaunie putni pamet ligzdu 12—20 dienu vecumā, atkarībā no laika apstākļiem un arī no tā, cik mierīgos apstākļos norit ligzdošana. Lidot tie sāk tikai 32—35 dienu vecumā, līdz tam slēpjas starp augiem uz zemes. Gadā ir divi perējumi, retos gadījumos trīs. Pāris katru gadu ligzdo vienā un tajā pašā vietā, bet katru gadu būvē jaunu ligzdu.
Šī ir viena no 17 gleznām izstrādātām balstoties uz maniem personīgajiem dabas novērojumiem Ring draudzē 2018.gadā. Visas gleznas tika izstādītas 2019.gadā kā daļa no - par bakaulara grāda tēlotājmākslā diplomdarbu saņemto balvu - izstāde iespēju Joan Clancy galerijā. Un šis putns ir patiesi melns. Ja jūs to spēsiet atrast, un saskatīt. Tie sver aptuveni 16g, un dzīvo līdz 10 gadiem.
Vadoties pēc informācijas pieejamas putniem.lv mājaslapā, sadaļā par šo putnu - kāds vārdā A. Zacmanis manīja šo putnu šeit - Torņakalna mitrājā - 2023. gada 24. novembrī kā iespējams vienu no pēdējiem migrantiem vai potenciālu ziemotāju.
Es esmu sadalījusi savu dzīvi vairākos ceļojumu posmos. Kopā savas dzīves laikā līdz šim esmu studējusi un dzīvojusi četrās dažādās valstīs. Esmu mainījusi dzīvesvietu gandrīz jau 10 reizes. Nevaru iedomāties paveikt ko līdzīgu kā mazs putniņš, kura pati esamība ir konstanti uz jautājuma zīmes un atkarīga no cilvēces invazīvās sugas lēmumiem un darbībām. Bet, tāpat kā šis putns - es pārvaldu spēju pielāgoties.
Kad atradīsi un ieraudzīsi melno erickiņu - ja to atradīsi - un pamanīsi. Ko Tu darīsi tālāk? Tu varētu to notvert un paņemt no dabas sev uz mājām. Tu vari to nošaut,
nofotografēt. Tu vari to vienkārši vērot. Patiesi ieskatīties tā dzīvē, ieklausīties tā dziesmā. Tu vari palīdzēt rūpēties par tā mājām, nevis piedalīties to iznīcināšanā.
Vai arī mums rūp tikai tās citu dzīvnieku sugas kuras ir novestas līdz izmaršanas
robežas?
Daba neizzūd no mūsu pagalmiem.
Sugas neizzūd.
Mēs aktīvi iesaistāmies mūsu dabiskās vides iznīcināšanā kopā ar indivīdiem, kas tajā dzīvo.
Saskaņā ar pētījumu, kas publicēts Amerikas Savienoto Valstu Nacionālās Zinātņu
akadēmijas izdevumā Amerikas Savienoto Valstu Nacionālās Zinātņu akadēmijas raksti (angliski - Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of
America) - cilvēki un mājlopi tagad veido 96 % no zīdītāju biomasas uz Zemes.
Mājputnu - tas ir pārsvarā vistu - kopējais skaits pasaulē ir aptuveni trīs reizes lielāks nekā visu savvaļas putnu biomasa aprēķināta kopā.